شهردار اسبق تبريز در گفتگوي تفصيلي با بيداري آذربايجان (بخش دوم):

 

علیرضا نوین: تبریز را دریابیم! / مقاومت و ایستادگی رمز پیروزی ماست / نمایندگان کارهای نمایشی را خوب بلدند! / چرا نمایندگان جلوی قاچاق را نمی گیرند؟! / نمایندگان مجلس را از قانون منع بکارگیری بازنشستگان مستثنی می دانم !

بیداری آذربایجان: علیرضا نوین متولد ۱۳۳۹ تبریز ، کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و دارای مدرک دکترای مدیریت اجرایی، پنجاه و چهارمین شهردار تبریز طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ بوده است. بخش دوم گفتگوی صمیمی بیداری آذربایجان با وی را در ادامه می خوانید:

ارزیابی شما از میزان مشارکت مردمی در انتخابات پیش رو چیست؟

در نگاه امروز شاید احتمالاً ۳۰ درصد ریزش رای داشته باشیم اما هرچه به انتخابات نزدیک تر شویم این ریزش کمتر خواهد شد و شاید نهایتا به ۱۰ درصد برسد و شاید هم با گرم شدن تنور انتخبات تعداد آرا بیشتر هم شد! لذا میزان مشارکت دقیقا قابل پیش بینی نیست!

به نظر شما کدام جریان سیاسی برنده انتخابات آینده خواهد بود؟

در نگاه امروز، وفاداران انقلاب معروف به اصولگرایان، ۷۰ درصد برنده انتخابات خواهند بود اما مطمئناً نزدیک انتخابات کاندیداهای دولت هم تلاش های بسیاری خواهند داشت و به راحتی عقب نشینی نخواهند کرد و جبهه اصلاحات به این راحتی قدرت را از دست نخواهد داد و مطمئناً طرحهایی در این مورد خواهند داشت که به طور مثال امکان دارد با کاهش تصنعی و غیرواقعی قیمت دلار تا اسفند ماه به ۷۵۰۰ تومان، این کار را انجام دهد و یا با وعده جذب نیرو در آموزش و پرورش و یا وعده اضافه کردن ۱۰ تا ۲۰ درصد به حقوق کارمندان مازاد بر ۴۰۰ هزار تومانِ اضافه شدۀ قبلی و یا دادن ارزاق و بسته های انتخاباتی آرایی را جمع آوری کنند. همچنین نتیجه مثبت سفر رئیس جمهور به نیویورک و سخنرانی قابل قبول ایشان در سازمان ملل نیز از عوامل موثر است و یا بحث رفتن بانوان به ورزشگاه و طرحهای اینچنینی همه بر انتخابات آینده تاثیرگذار خواهد بود…

به نظر شما تاثیر منابع مالی در انتخابات چقدر هست؟

در دهه شصت منابع مالی هیچ تاثیری نداشت و اعتبار خود فرد به عنوان برند مهم بود؛ برای مثال برند بنده از سال ۵۸ شروع شده است تا حالا؛ مثلاً سوابق انقلابی بنده می تواند در انتخابات مهم و موثر باشد؛ اولین مسئول بسیج شهرستان تبریز و سمت های دیگر تا شهردار شدن، بیانگر یک برند برای بنده به عنوان نامزد هست و همین برند ۵۰ درصد پشتوانۀ فرد برای وارد شدن به انتخابات می باشد. اینطور نیست که فردی فقط با منبع مالی موفق شود مگر اینکه از شیوه لیست وارد شود و دراینصورت رای خواهد آورد. در سه دوره اخیر ناکارآمدی مدیران باعث کاهش اعتماد مردمی شده است بنابراین در زمان فعلی، منابع مالی در انتخابات تاثیرگذار شده است و حتی برخیها به عنوان کارگزار انتخابات تعریف و در نهایت باعث برنده شدن کاندیدا می شوند و می توان گفت منابع مالی در حال حاضر ۲۵ درصد نقش دارد.

هم اکنون شما به چه کاری مشغول هستید؟ آیا فعالیت اقتصادی انجام می دهید؟

بعد از شهرداری، در مقطع دکترا ادامه تحصیل داده و در سال ۹۶ دفاع کردم. فعلاً در دانشگاه مشغول هستم و هیچ فعالیت اقتصادی ندارم.

در مسائلی که تخصص ندارید معمولاً تحلیلتان را چطور بدست می آورید؟

در جلسات سپاه تهران و سایر جلسات حضور فعالی دارم که همین بر افزودن اطلاعات موثر هست. برای موضوعاتی که تخصص ندارم باید برای دانستن از اهل فن سوال کرد. مثلاً در مورد وزارت صمت زمانی گفتند هر سه تا با هم باشد و الان می گویند جدا باشند! پس این یک نظر کارشناسی نیست و نظر دولت هست! البته مجلس آن زمان هم گفته بود که برای کوچک سازی این جمع شدن انجام شده است… کلاً نظر غیرکارشناسی هرگز نمی دهم.

فرهنگ جامعه را در مسائل اقتصادی امروز چقدر دخیل می دانید؟

مطمئناً فرهنگ بستر توسعه است. در جامعه امروز فقر فرهنگی بیش از فقر اقتصادی است. مثلاً امروز یک ماشین با قیمت ۱ میلیارد تومان خریداری می شود! و یا سایر خریدهای گران قیمت و غیرضروری که همه اینها نشانه فقر فرهنگی است. مشکل فرهنگی در اعتقادات هم هست. مسائل اقتصادی هم همینطور است یعنی خرجهای چشم و هم چشمی و غیرضروری… پس فرهنگ در هر عرصه ای مهم هست.

نظر شما در مورد تحریم ها چیست و مقاومت تا کجا باید ادامه یابد؟

از زمان صدر اسلام و پیامبر (ص) مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان بوده و خواهد بود. اگر بخواهیم در راه حق و درست بمانیم، مقاومت و ایستادگی رمز پیروزی ماست. تحریم و تهدیدات بر ما مثل جنگ تحمیلی، تحمیل شده است. مقاومت مردم یمن در برابر بمباران عربستان و شرایط سخت و دردناک، در نهایت سبب شکست عربستان شده است. در سوریه هم همینطور؛ مقاومت باعث پیروزی آنها شده است. نتیجه مقاومت همیشه پیروزی هست. پیام نهضت عاشورا هم مقاومت هست. مردم هم چاره ای جز مقاومت ندارند اما در آینده بر اساس سنت الهی پیروزی محقق خواهد شد. نکته مهم این است که کاش خودمان مشکلات داخلی را ایجاد نکنیم چون مشکلات خارجی حل خواهند شد. مردم از تبعیض ها و بی عدالتی ها ناامیدند و بی اعتماد. در زمان جنگ همدلی بین مردم و مسئولان بود اما الان اینطور نیست. به مردم وعده دروغ ندهیم تا با اصلاح رفتارها فشارها هم کم گردد.

دولت چرا در مورد کنترل تورم و ایجاد اشتغال موفق نبود و چطور می توان توازن ایجاد کرد تا هم تورم کنترل شود و هم اشتغال بهبود یابد و رکود ایجاد نشود؟

دولت ها در ۴ سال اول نمایشی گزارش می دهند که تورم در کنترل هست! الان وضعیت رکود هست. فعلاً اقتصاد ما مریض هست و درمان علمی و فنی و بومی وجود ندارد. بانک های ما اسلامی نیست. گزارش مربوط به اقتصاد در ۴ سال اول طبق نظر متخصصان، صوری بوده و علمی نبوده است. راه حل مشکلات فقط تولید هست و همچنین جلوی واردات غیرضروری هم گرفته شود. برای حل تورم و ایجاد اشتغال باید اول زیرساخت کارخانجات و منابع تولید حل گردد. منابع انسانی هست ولی کارخانه نیست. کارخانه ها الان یک شیفته کار می کنند چون کارخانه ها می گویند ارز واقعی قیمتش این نیست و همین اختلاف های اقتصادی همچنان موجودند. اقتصاد ما فلج شده است و تا درمان نشود اشتغال هم حل نخواهد شد مگر اینکه تولید داخلی را رونق دهیم. تا زمانی که به اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانمندی داخلی توجه نشود اشتغال همچنان با مشکل روبرو خواهد بود.

 

در سوابق شما از مبارزه با فساد، تبعیض و پیگیری عدالت اجتماعی چه مواردی وجود دارد؟

در زمان شهرداریِ ما گاهاً گزارش هایی از فساد اقتصادی کارمندان می دادند و ما تذکر می دادییم و در مراحل  تذکر می دادیم و در نهایت به اخراج ۱۵ نفر از مجموعه منجر شد. در مورد تبعیض اصلاً موردی به ذهنم نمی آید؛ به هیچ عنوان تبعیضی از طرف من وجود نداشته است.

موضع و تحلیل شما در مورد مواضع خواص نظام بعد از فتنه ۸۸ چیست؟

من بارها گفته ام که محک نظر دادن ما به عنوان فرد انقلابی و ولایی، منطبق بر فصل الخطاب رهبری می باشد. خون شهدا و ولایت فقیه در این انقلاب خط قرمزهای ما هستند. در حال حاضر من در برابر شهید ستیزی که از معابر شروع کرده اند، موضع گرفته ام. در مورد ولایت فقیه هم همینطور هست و اینها برای ما مهم می باشد. بنده به عنوان فرد انقلابی باید مواضع خودم را در موارد غیر ولایی و انقلابی و مردمی اتخاذ کنم! یعنی مطالبه کنم و مواضع انقلابی خود را همواره حفظ کنم. موضوع نفوذ در حال حاضر به عنوان مساله مهم هست و باید هوشیار باشیم. امروز باید در برابر هر کس که بر خلاف قانون حرکت کند موضع بگیریم و او باید پاسخگو باشد. در مورد فتنه ۸۸ هم بارها مقام معظم رهبری گفته اند که آنها (خواص) بیایند و به اشتباهات خود اعتراف و اظهار پشیمانی کنند. اما اگر اعتراف به اشتباه نکنند در آنصورت مردم هم از ولایت فقیه انتظار دارند تا رفتار قانونی با آنها شود.

مهمترین نقاط ضعف و قوت قوای سه گانه (دولت و مجلس و قوه قضاییه) را در چه می بینید؟

نقطه قوت در قوه قضاییه، شروع خوب دوره جدید هست و امیدواریم ادامه اش هم خوب باشد و نقطه ضعف هم حسابهای بانکی زیاد بود که آنرا گفتند و یا قضات متخلف که با آنها برخورد شد.

در مورد مجلس هم، این دوره مجلسی خنثی هست علیرغم تحریم ها و فشارها، مجلس مصوبۀ نه ضد آمریکایی و نه ضداستکباری نداشته است و یا در مورد برجام هم که در بیست دقیقه تصویب شد! بیشتر از اینها می شد به رهنمودهای رهبری توجه کنند. از نقاط ضعف مجلس امروز این است که در شکل دو قطبی هست و قدرتی برای استیضاح وزیری ندارد؛ مجلسی که برای منافع عمومی مصوبات خوبی نداشته است! اما نمایندگان برای «من یک پاسدارم» لباس پوشیدند و کارهای نمایشی داشتند! در این دو سال اخیر از این مجلس انتظار زیاد بود اما عملکرد راضی کننده نبود مثلاً قانون موانع تولید و ازدواج آسان اجرا نمی شود باید نمایندگان وزیر را صدا کنند و توضیح بخواهند، اما چون مجلس جناحی اداره می شود بنابراین نمایندگان برای حفظ منافع جناح ها، ترجیحشان سکوت بوده است! روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق می شود؛ با اینها چه کسی مبارزه خواهد کرد؟! در هر لیتر سوخت ۴۰۰۰ تومان سود برای قاچاقچی می ماند، این رقم برای یکماه می شود ۳ میلیارد دلار سود در ماه. چرا جلوی این قاچاق ها گرفته نمی شود؟! بزرگترین اشتباه جمع آوری کارت سوخت بود که باز امروز دوباره راه انداخته شده است. امروز باید منافع ملی مهمتر از این جناح بازی ها باشد. نکته مهم این است که ۳ میلیارد دلار سود قاچاق سوخت در یکماه، به اندازه خسارت سیل فروردین امسال در سه استان می باشد. این باید بررسی شود که چرا نمایندگان جلوی قاچاق را نمی گیرند! در مورد دولت هم، دولت پیر و خسته است! در این دولت به نحوی به همه جناح ها سهمی داده شده است! بنابراین با وجود این سهم بندی ها، زمینه لازم برای تصمیم گیری قاطع برای دولت وجود ندارد! مثلاً در مورد ارز، دولت هیچگاه پاسخگو نبود! کاش دولت جوان داشتیم تا با فکرهای نو و فارغ از بحثهای جناحی مشکلات کشور را تا سال ۱۴۰۰ حل می کردند! امروز فارغ از بحثهای جناحی به همه نیروهای دلسوز باید میدان داده شود و مهم حل مشکلات مردم است. در کل ضعفهای دولت زیاد است. البته در یک نگاه عادلانه، مدیریت کردن در این شرایط سخت تحریم ها هم سخت است و در این بحران باید همه دست به دست هم دهند.

نظر شما در مورد اتهاماتی که به آقای قالیباف و اطرافیانش وارد می کنند چیست؟ آیا درست است؟!

شناخت من از آقای قالیباف به زمان جنگ برمی گردد. شاید در اطرافیان ایشان عده ای منتفع باشند! ولی در مورد خود ایشان مطالبی که گفته می شود را می توانم بگویم ۷۰ درصد درست نیست اما هیچ کس را نمی شود مطلق تایید کرد! در کل فضای تخریب علیه ایشان بیش از فضای واقعیِ موجود هست.

نظر شما در مورد قانون منع بکارگیری بازنشستگان چیست؟ برای نمایندگان مجلس چطور؟

قانون واجبی هست اما نمایندگان را مستثنی می دانم چراکه در همه جای دنیا، مجلس محل سیاستمداران کهنه کار هست. درست است که توصیه می شود جوانان باید در کارهای اجرایی باشند اما مجلس جایگاه سیاستمداران کهنه کار هست. در کل معتقدم قانون منع بکارگیری بازنشستگان باید اجرا شود تا راهی برای جذب جوانان باز شود.

عملکرد فعلی نماینده های مجلس را چطور می بینید؟

آقای پزشکیان: جایگاه حقوقی خوبی دارند و نائب رئیس هستند که برای ما افتخار هست اما در مورد عملکردشان برای شهر تبریز، من چیزی نمی بینم! در مورد بحث بیمارستانها و درمانگاه ها، انتظار بود آقای پزشکیان هم توصیه ای می کردند تا الان می توانستیم بگوییم فلان بیمارستان به همت ایشان راه اندازی شده است. یا مثلاً در بحث مترو آقای پزشکیان توصیه می کردند تا روند مترو سرعت بخشیده شود… انتظار من این است که نماینده تبریز در مجلس بگوید: کمربندی سوم تبریز را بُردیم جزء پروژه های ملی، قطار برقی میانه – تبریز امسال تمام شد؛ اتوبان تبریز – سهند تمام شد! (منظور با پیگیری نماینده شهرمان)؛ کلنگ ترانزیت تبریز – بازرگان را که وزیر مسکن زده بود به چند درصد پیشرفت رسیده است؟ و سایر موارد… در مورد تبریز، من چیزی از نمایندگان شهرمان ندیدم!

آقای فرهنگی: ایشان در کمیسیون صنعت هستند؛ توضیح بدهند در مورد صنعت چه اتفاق خاصی افتاده است؟! مثلاً اتاق بازرگانی تبریز می گوید الان وضعیت کارخانه ها خوب نیست.

آقای بیگی: ایشان در کمیسیون شورا و شهرداری ها هستند؛ اوضاع و احوال شهرداری ها چطور هست که در بعضی شهرها برای جمع کردن آشغال پول نیست! بگویند چه اتفاقی افتاده است؟! در کل هر نماینده در هر کمیسیونی که هست خودش توضیح بدهد که چه کاری برای شهر کرده است؟ البته عده ای برای راحت کردن خود از پاسخگویی خواهند گفت وظیفه نمایندگی، منطقه ای نیست و کشوری هست!! و همینکه در تمام رای گیری ها شرکت می کنیم، کافی هست!

آقای سعیدی: در مورد ایشان من کار شاخصی از ایشان سراغ ندارم! اما به نظرم بهتر است از همه نمایندگان کارنامه عملکرد خواسته شود تا مردم بدانند. ولی در کل ۷۰ درصد وقت نمایندگان در کمیسیون ها، طرح ها و لوایح هست که شاید خروجی اینها قانونی باشد که نتایج آنرا بعد از ۵ سال ببینیم.

در کل نظر من این هست که کاش ۶ نماینده ما متحد شوند و کمربندی سومی در شهر مانند کمربندی سوم اصفهان ایجاد شود و سایر موارد ضروری برای شهر… مثلاً در مورد مقبره الشعرا واقعاً آبرویی برای شهر نمانده است! چرا کامل نمی شود؟!

حرف پایانی؟

تبریز را دریابیم. بطور مثال تبریز ۲۰۱۸ هیچ خروجی برای شهر نداشت و این جای تاسف دارد.